Ajatusseppien näkökulmat Taidevaltakunta ’24 -biennaalin teoksiin

Taidevaltakunnan tavoitteena on jakaa taidevaltaa sekä tutkia ja haastaa taidekentän valtarakenteita. Yksi tapa, jolla taidevaltaa on Taidevaltakunta ‘24 -biennaalissa jaettu, on Hämeenlinnan taidemuseolla kesäkuussa järjestetty Ajatuspaja. Taidevaltakunnan Ajatuspaja on oppimisfoorumi, jossa näyttelyn teosten näkökulmat tulevaisuudesta, ympäristöstä, vallasta ja identiteetistä tarjoavat ponnahduslaudan keskusteluun taiteilijoiden, näyttelyn yleisön ja ajatusseppien kesken.

Ajatuspajan osallistujat, ajatussepät, valittiin avoimella haulla keväällä 2024. Ryhmä koostuu kuudesta, eri aloilta ja taustoista tulevista henkilöistä taidekentän ulkopuolelta. Kaikkia hakijoita yhdisti kiinnostus biennaalin teemoihin sekä halu tuoda omaa ääntään kuuluviin.

Ajatuspaja järjestettiin Hämeenlinnan taidemuseolla 4.6.2024. Tilaisuuden vetäjinä toimivat Taidevaltakunnan Sanomien toimittaja ja taidemuseon taidekasvattaja-tuottaja. Heidän johdattaminaan ajatussepät tutustuivat ensimmäisten joukossa Taidevaltakunta ’24 -biennaaliin ja adoptoivat jokainen näyttelystä yhden teoksen.

Adoptoitujen teosten pohjalta ajatusseppien tuli tuottaa oma visuaalinen tai kirjallinen puheenvuoro valitsemastaan teoksesta. Jokaisen ajatussepän oma persoona ja henkilökohtainen näkökulma saivat vapaasti näkyä tuotoksissa, eikä tekotavan tarvinnut olla tekijälle entuudestaan tuttu. Taidemuseo tarjosi ajatussepille tarvittavat työvälineet sekä tukea valitsemansa työskentelytavan parissa. Lisäksi ajatusseppiä pyydettiin kirjoittamaan lyhyt teksti työskentelyprosessistaan ja ajatuksistaan valitsemansa näkökulman taustalta.

Kaikki ajatusseppien tuottamat sisällöt tulevat vapaasti koettaviksi Taidevaltakunta ’24 -biennaalin verkkosivuille ja sosiaaliseen mediaan kesän aikana.

Ajatusseppien näkökulmiin pääsee tutustumaan alla olevista linkeistä:

Ajatusseppä Niina Valtaranta

Ajatusseppä Laura Mäkäläinen